Følgende artikel er betalt og udarbejdet i samarbejde med de hjemmesider, der linkes til
For mange er det en stor drøm at bliver herre i eget hus, når det kommer til arbejdet. At kunne bestemme sin egen arbejdsdag og arbejde fleksibelt. Derfor vælger mange at droppe det sædvanlige 8 til 16-job til fordel for det selvstændige liv, hvor man selv sætter reglerne.
Men når man er sin egen chef, kan det være svært at adskille arbejdsliv og privatliv. Og det kan være svært at overskue alle funktionerne i jobbet, hvis man selv står med hele arbejdsbyrden i alle dele af arbejdet. Lige fra rengøring til bogføring.
I denne artikel har vi set nærmere på, hvordan du bedst optimerer din selvstændige arbejdsplads, så du får de optimale betingelser for din virksomhed.
Skip ikke rengøringen – uddeleger arbejdet
Når man er selvstændig, handler det i høj grad om at kunne vise sin professionalisme, da man er ene mand til at repræsentere virksomheden. Derfor er der heller ingen dele af virksomheden, der bør hænge i bremsen. Og det gælder også helt nede på de lavere niveauer.
Skal du modtage kunder på din hjemmearbejdsplads, er det i særlig grad vigtigt, at det ser pænt og redeligt ud. Der er ikke noget, der kan være mere skæmmende for en virksomhed, end hvis den fremstår rodet og snusket. For det er oplagt at tilknytte rodet til virksomhedens arbejdsmoral eller formåen også.
Det kan være en fordel at sætte rengøringen i system. Ligesom det også være kan være en rigtig god idé at få professionel hjælp til din kontorrengøring. Ikke mindst hvis du breder dig over store arealer. På den måde kan du også fokusere på det vigtigste, nemlig at være der for dine kunder.
Beskyt dine værdier
Der er stor forskel på, hvilken type arbejdsplads man har, og hvilke tiltag, der er vigtige at forholde sig til. Er du selvstændig revisor, og har du et lille kontor derhjemme, ligger du næppe inde med de store værdier, der skal beskyttes.
Har du derimod en webshop og et stort varelager derhjemme, skal du være ekstra opmærksom på at beskytte dem. Det er naturligvis alfa og omega at have en forsikring, hvis du skulle være udsat for indbrud. Men du kan med fordel gøre dit for at beskytte dine varer yderligere ved at have ekstra styr på sikkerheden omkring din arbejdsplads og dine varer. Det kan du blandt andet gøre ved at anvende en kodelås, der fastmonteres på din bygning, og som har et adgangskontrolsystem. På den måde kan du dobbeltsikre dig mod eventuelle ubudne gæster.
Hav styr på dine systemer
For at udnytte din tid bedst muligt, bør du gøre alt for at sætte dine arbejdsgange i system. Og ikke mindst sørge for, at vejen dertil er kortest muligt, så du undgår en masse spildtid. Du kan eventuelt afsætte en time hver uge, hvor du opdaterer dit momsregnskab, så du ikke bliver overvældet, når datoen for indlevering nærmer sig.
Har du en webshop, bør du sørge for at alt, hvad du skal bruge, er inden for rækkevidde, så du derved kan gøre arbejdsgangen lettere og kortere. Hav eksempelvis postkasser, etiketmaskine og andet pakkeudstyr samlet ét sted, så du let kan klare hele arbejdsgangen på én gang.